Krachtig en helder HR-advies maakt ook het vakjargon van Human Resources duidelijk. We duiken vandaag in de wereld van werving en selectie. Ken jij het Engelse jargon dat daar vaak voorkomt? Klik op een term voor de uitleg.
Hoe een sollicitant jouw bedrijf en de sollicitatieprocedure ervaart. Dit omvat alle contacten, van de eerste (online) kennismaking tot het tekenen van het contract.
Het managen van jouw werkgeversimago. Het omvat alle activiteiten die nodig zijn om een aantrekkelijke werkgever te zijn of te worden voor de juiste doelgroep, met de daarbij passende wervingskanalen en communicatie.
Wat je belooft aan te bieden aan je huidige en toekomstige medewerkers: dit is wat jouw organisatie uniek en aantrekkelijk maakt als werkgever.
Iemand of een bureau dat actief op zoek gaat naar geschikte kandidaten voor bepaalde functies voor jouw bedrijf.
Een website waarop werkgevers vacatures kunnen plaatsen en waar werkzoekenden naar jobs kunnen zoeken, zowel gratis als tegen betaling. Er bestaan algemene maar ook sector of functie specifieke jobboards.
Het werven, selecteren en aanstellen van vaste of tijdelijke medewerkers, tegen de juiste kosten en met de best passende contractvorm. Passend bij de strategie en doelstellingen van je organisatie. Recruitment richt zich veelal op de korte termijn.
Huidige medewerkers kunnen kandidaten aanbevelen voor openstaande functies binnen je organisatie. Als een aanbeveling leidt tot een effectieve aanwerving, krijgt de verwijzende medewerker vaak een beloning.
Het is het (pro)actief zoeken en benaderen van mogelijke medewerkers om ze aan te trekken voor jouw organisatie.
Een langetermijnstrategie, inclusief alle activiteiten die nodig zijn om de juiste mensen voor jouw organisatie nu en in de toekomst te werven. Binnen talent acquisition vallen thema’s als: strategievorming, recruitment, employer branding-activiteiten, de impact van externe invloeden, de data en analyse.
Een verzameling van gekwalificeerde kandidaten die je nu niet aanwerft, maar die later misschien wel geschikt zijn voor vacatures binnen je organisatie.